fbpx

Stop roken Zeeland

interview met cliënt over stoppen met roken

Als u wilt weten hoe anderen de laserbehandeling hebben ervaren, kunt u hier de reviews lezen.

Roken en conditie
roken verminder de conditie

Hijgen als u de trap oploopt? Kortademig en hoesten? Roken vermindert uw conditie aanzienlijk. Als u stopt met roken herstelt het lichaam vlug. Mijn cliënten zijn zo blij dat ik hen van het roken heb afgeholpen.

Waarom is roken slecht voor je conditie?

Om intensief te kunnen bewegen en sporten heeft het lichaam extra zuurstof nodig. Roken zorgt er echter voor dat er minder zuurstof door het lichaam kan worden vervoerd via rode bloedcellen. Door te roken krijg je namelijk koolmonoxide binnen, en koolmonoxide zet zich vast aan rode bloedcellen. Er is dan geen plek meer voor zuurstof. Als er dan zuurstof wordt ingeademd gedurende sporten of intensieve inspanning kan de zuurstof niet worden opgenomen. Een groot deel van de benodigde zuurstof wordt dan gewoon weer uitgeademd. Je lichaam krijgt niet voldoende zuurstof binnen om een actieve inspanning te leveren.
Naast het plaatsgebrek voor zuurstof worden de longen ook aangetast door de schadelijke stoffen van roken. De longen raken beschadigd waardoor de longcapaciteit afneemt en er nog minder zuurstof door het lichaam vervoerd kan worden.
Ook zorgt nicotine ervoor dat de hartslag versnelt en de bloeddruk hoger wordt. Als gevolg van roken vernauwen de bloedvaten zich, waardoor het hart harder moet werken om bloed met zuurstof door het lichaam te pompen. Hierdoor stijgt niet alleen de hartslag maar ook de bloeddruk. Intensieve inspanning kan hierdoor minder lang worden volgehouden. Dit is niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk. Op den duurt zorgt roken namelijk voor meer kans op een hartaanval gedurende intensieve inspanning. Meer informatie hierover vind je bij Jellinek.

Roken verkleint het verschil tussen je rusthartslag en maximale hartslag, doordat het de eerste verhoogt en de laatste verlaagt. Het ‘vermogen van je hart’ daalt dus als het ware, waardoor je sportprestaties achteruit gaan.

Sporten vermindert de behoefte aan een sigaret en helpt de afkickverschijnselen te maskeren. Bij directe behoefte aan roken helpt het om in beweging te komen. Gewoon een stukje fietsen of een eindje wandelen is ook al goed.

Heeft het nog wel zin heeft om na vele jaren roken te stoppen?

Ja, natuurlijk. Zelfs als je al jaren rookt, is het nooit te laat om de sigaretten voorgoed gedag te zeggen: je lichaam en gezondheid knappen er altijd van op.
Als je stopt met roken, is dat meteen goed voor je lichaam. Na 20 minuten dalen je bloeddruk en hartslag, na 2 uur verbetert de bloedcirculatie. Na 24 uur is alle koolmonoxide je lichaam uit, en na 48 uur ook alle nicotine. De sigaretten wegdoen geeft meer kans op een langer, gezonder en prettiger leven. Na een jaar is het risico op hart- en vaatziekten gehalveerd. Na 15 jaar is het risico daarop gelijk aan dat van een niet-roker. Ook de kans op kanker, longziekten en andere ziekten neemt flink af. Na het stoppen verbetert je conditie snel. Al binnen een paar dagen kun je makkelijker ademhalen en heb je meer energie. Na een paar maanden is de longcapaciteit met 30% verhoogd – en dat maakt het leven stukken leuker.

 

Zoek hulp om te stoppen met roken

Je hebt meer kans dat je het volhoudt, dan dat je het op eigen houtje doet. Om de ontwenningsverschijnselen enorm te beperken, kun je een laserbehandeling overwegen bij Stop Roken Zeeland.

 

Ook ’s avonds tot 22u en in het weekend

Meer
blogberichten

DutchEnglishFrenchGermanPolishTurkish